måndag, januari 07, 2008

Martins snusfabriq

Nä nu får det vara nog!
Reinfeldts politik slår hårt mot oss arbetare. Skatt på bensin, snus och öl höjs till skandalösa nivåer, den enda glädje vi i arbetarklassen har är just dessa hårt beskattade varor. Gräddan i regeringen nyttjar på sin höjd champagne och någon enstaka cigarr. Dessutom åker de gärna taxi på skattebetalarnas bekostnad.
När Torbjörn Fälldin (piprökare) eller Kjell-Olof Fäldt (snusare) satt i regeringen blev det inte sådana skandalöna skattehöjningar på tobak.
När jag började snusa i början på sjuttiotalet kostade en dosa snus 1,75:- När nuvarande regering tillträdde 2006 kostade en dosa Generalsnus 24:- I dag kostar den 42:-  En ökning på 75%!!!
Jag är storsnusare och konsumerar drygt en dosa om dan, så något månte göras.
Egentillverkat snus lät som ett gott alternativ. Jag kontaktade http://www.tilbudet.nu och beställde en snussats, innehållande alla saker, förutom kryddning, för att göra eget snus. Satsen jag beställde var grovmalen. Dessutom beställde jag essenser (bergamott och rapp) från samma företag.
Råsnuset skall blandas med vatten och salt och fermenteras i fem dygn.
Efter fem dygn skall pottaska och glycerin blandas i och eventuell essens. Nu är snuset färdigt.
Jag vacuumförpackade snuset i 50grams portioner, med en tom snusdosa som mått. Det gav mig 35 portioner, mot utlovade 28, en kostnad om 8 kronor per dosa. Frakt, essenser och spill inräknat.
Inte nog att snuset var gott. Det känns bra att dra Reinfeldt och c/o vid näsan.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hello. This post is likeable, and your blog is very interesting, congratulations :-). I will add in my blogroll =). If possible gives a last there on my site, it is about the CresceNet, I hope you enjoy. The address is http://www.provedorcrescenet.com . A hug.